Haber

Gelecek sezondan itibaren Avrupa kupalarında maç sayılarının artması iklim kriziyle mücadeleyi olumsuz etkileyecek.

David Lockwood ve Matt Hickson/ BBC Sporhizmet

Daha fazla takım, daha fazla maç ve daha fazla uçuş. Gelecek yıl Avrupa’da kulüp futbolu daha da genişleyecek ve UEFA’nın üç büyük turnuvasında maç takvimine 177 müsabaka daha eklenecek. Bu da futbolun gezegenimiz üzerindeki etkisini artıracak.

BBC Spor Servisi’nin araştırmasına göre daha fazla maçın oynanacağı yeni fikstürlerle takımlar ve taraftarlar 2024-2025 döneminde toplam 3,2 milyar kilometre uçacak. 2022-2023 döneminde 2,4 milyar kilometre uçuldu.

Aralık ayındaki gelecek döneme ilişkin iddialar ise Ay’a 4 bin kez gitmeye eşdeğer. Bu da küresel ısınmaya neden olan yarım milyon ton sera gazı emisyonuna neden olacak.

UEFA’nın eski sosyal sorumluluk biriminin başında bulunan Patrick Gasser, kurumun karbon ayak izini azaltmak amacıyla Şampiyonlar Ligi, Avrupa Ligi ve Avrupa Konferansı ligi müsabakalarında deplasman taraftarlarına bilet verilmemesini öne sürüyor.

BBC Spor Servisi, Avrupa futbolundaki rakamları ve sürdürülebilirlik sorununu inceledi.

Rakamlar ne diyor?

BBC’nin çalışması grupların ve deplasman taraftarlarının uçuşlarını inceledi. UEFA’nın deplasman taraftarlarına tahsis ettiği, stadyum kapasitesinin en az yüzde 5’i olan bilet sayısı üzerinden hesaplamalar yapıldı.

Bazı deplasman taraftarlarının demiryolu kullanarak daha kısa yolculuklar yapması nedeniyle yaklaşık 250 kilometreden kısa yolculuklar dikkate alınmadı. Ortalama yolculuk mesafesi 1600 kilometrenin üzerinde olduğundan demiryolu yolculukları kat edilen mesafenin çok küçük bir kısmını oluşturur.

18 milyon iç saha taraftarının yurt içi seyahatleri de hesaba katıldığında Şampiyonlar Ligi, Avrupa Ligi ve Konferans Ligi maçlarının gerçek karbon ayak izi ciddi oranda artacak.

Karbon ayak izi, stadyumların işletme emisyonlarını, medya ve UEFA yetkililerinin seyahatlerini, iş sınıfı ve özel uçaklar gibi daha az sürdürülebilir hava yolculuğunu, deplasman gruplarına ve Avrupa dışından maçlara gelen taraftarlara yüzde 5 bilet tahsisini içeriyor. BBC’nin araştırmasına göre uçuşlar ekonomiSınıflı ve tarifeli seferlerle gerçekleştirilmesi öngörülüyordu.

Avrupa kulüp futbolunun rakamlarla genişlemesi

Metodoloji:

BBC’nin hava yolculuğu hesaplaması kesinlikle öngörülerde bulunuyor. Bunlar, takımların statlara en yakın statlara gitmesi, mesafenin 250 kilometreden az olması durumunda uçak bulunmayacak, herkesin tarifeli uçaklarla ekonomi sınıfında uçması. Maç ve taraftar numaraları UEFA’dan alınmıştır.

Avrupa futbolunda gelecek yılki genişleme, fikstürlere 63 maçın daha eklendiği Konferans Ligi’nin başlamasından 3 yıl sonra gerçekleşecek.

UEFA, 2018 yılında 4 yılda bir düzenlenen Avrupa Şampiyonası’nın yanı sıra 2 yılda bir düzenlenen Milletler Ligi’ni de uluslararası futbol takvimine ekledi. Euro 2020, 11 farklı Avrupa ülkesinde düzenlendi.

Profesyonel Futbolcular Derneği Sürdürülebilirlik Sözcüsü David Wheeler, UEFA’yı iklim üzerindeki etkisi konusunda “görevi ihmal etmekle” suçladı.

Wycombe Wanderers takımının orta saha oyuncusu Wheeler şunları söyledi: “Bu alanda lider değiller. Bu anlamda toplumdan hiçbir farkı yoktur. “Yaptıkları her şeyin çevreye etkisi var” dedi ve şöyle devam etti;

“Bu davranışlar sanki kendilerini bunun üstünde görüyormuş gibi. Kulüplere ve hatta toplumdaki rastgele kişilere, istediklerini yapma izni veriyorlar.

“İyiliğe yönelik olumlu bir güç olmak yerine sorunu daha da kötüleştiriyorlar ve bizi çok ciddi bir iklim acil durumuna doğru itiyorlar.

“Turnuvaların genişletilmesinin temel nedeni açgözlülük gibi görünüyor. “Kurumlar ve birçok kulüp, verdikleri zarar ne olursa olsun mümkün olduğu kadar çok para kazanmak istiyor.”

UEFA sözcüsü BBC’ye yaptığı açıklamada, turnuvaların Avrupa’da genişletilmesi kararının “taraftarların, oyuncuların, teknik direktörlerin, ulusal futbol federasyonlarının, kulüplerin ve liglerin görüşlerinin dinlendiği uzun bir istişare süreci” sonucunda alındığını belirtti. ile”.

UEFA’nın açıklamasında ayrıca “Yeni format, rekabetçi dengeyi geliştirmemize ve kıtamızdaki kulüpler, ligler ve amatör futbol için somut gelir yaratmamıza yardımcı olacak” denildi.

Futboldaki en büyük karbon ayak izi seyahatte

başkası yok spor Bu kadar çok sayıda hayran düzenli olarak seyahat etmiyor ve BBC’nin yaptığı bir araştırmaya göre hayran seyahatleri karbon emisyonlarına en büyük katkıyı sağlıyor. Varsayımlar yüzde 80 veya daha fazladır. Seyahatlerinizin çoğunu uçakla gerçekleştiriyorsunuz.

22 yıldır UEFA’da çalışan Gasser, kurumun kulüplerin deplasman taraftarlarına stadyum kapasitesinin en az yüzde 5’i kadar bilet verme zorunluluğunu kaldırması, hatta Kovid döneminde olduğu gibi deplasman taraftarlarına da kısıtlama getirmesi gerektiğini öne sürüyor.

Gasser, bu fikrin yürütme kurulu düzeyinde tartışıldığını ancak kabul edilmediğini belirtiyor. Deplasman yasağının bazı taraftarların hoşuna gitmeyeceğini kabul eden Gasser, iklim krizinin seviyesinin bu tür önlemleri gerektirdiğini vurguluyor.

Takımların seyahatleri

Her ne kadar Avrupa futbolunun karbon ayak izinde taraftarların seyahatleri en büyük rolü oynasa da, özel uçak kullanımı nedeniyle takımların seyahatlerinde yolcu başına karbon emisyonu çok daha fazla. Bu geziler, tarifeli uçuşlara göre çok daha büyük bir karbon ayak izine sahiptir.

İngiltere Premier Lig’de kulüpler genellikle deplasman maçları olduğunda en yakın havalimanlarına neredeyse boş giden özel jetleri kullanıyor. Bu jetler daha sonra ekibi ve görevdekileri taşıyor.

Geçtiğimiz yıl Şampiyonlar Ligi’nde oynanan eleme maçlarında deplasman takımları, 29 karşılaşmanın 26’sında özel uçakla müsabakalara gitmişti.

Takımların nasıl seyahat edeceğini belirleyen UEFA değil, takımların kendisidir. Ancak özel uçakların sıklıkla kullanılmasının nedeni demirbaşların sıkılığıdır. Kulüplerin bu durum üzerinde hiçbir kontrolü yok ve turnuvaların genişlemesiyle birlikte sıkışıklık daha da artacak.

UEFA, deplasman taraftarlarına bilet verilmesini zorunlu kılsa da, grupların ve bilet sahiplerinin nasıl seyahat edeceği üzerinde hiçbir kontrolünün olmadığını söylüyor.

UEFA, Birleşmiş Milletler İklim Eylemi Çerçevesini imzaladı. Bu çerçeve, karbon emisyonlarının 2030 yılına kadar yarı yarıya azaltılmasını ve 2040 yılına kadar net sıfıra ulaşılmasını gerektiriyor.

UEFA, yaz aylarında Almanya’da düzenlenecek EURO 2024 için sürdürülebilirlik girişimlerine 32 milyon euro yatırım yapacak. Bunlar arasında Alman demiryolları Deutsche Bahn’da 29 avroluk sabit fiyatlı biletler ve maç günlerinde 36 saatlik yerel seyahat biletleri yer alıyor.

Ancak bunların karbon emisyonlarını ne ölçüde azaltacağını ve davranışları değiştireceğini zaman gösterecek. Taraftarların büyük çoğunluğu Almanya’dan olmayacak ve karbon emisyonlarının yüzde 90’ı diğer Avrupa ülkelerinden Almanya’ya seyahat eden taraftarlardan kaynaklanacak. UEFA, taraftarları trenle veya araç paylaşımıyla seyahat etmeye teşvik ediyor.

Alman hükümeti turnuvanın karbon emisyonunun 500 bin tona ulaşabileceğini tahmin ederken, UEFA yüzde 20’lik bir azalma hedefliyor. Ancak bu düşüş yalnızca turnuvanın kendisi için geçerlidir. Kıta genelinde gerçekleşen eleme maçları dikkate alınmaz.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu